Inspiratiedag Intervisie 2025 – De kracht van een goed verhaal
Verhalen zijn overal. Ze vormen hoe we naar de wereld kijken, hoe we betekenis geven aan gebeurtenissen én hoe we anderen in beweging krijgen. Met storytelling als centraal thema kwamen Ooa-leden op vrijdag 20 juni samen in Beeld & Geluid in Hilversum voor de Inspiratiedag Intervisie. Een plek voor beelden, geluiden en verhalen, toepasselijker kon niet! Op zoek naar antwoorden op de vragen: Hoe krijg je mensen mee in een verandertraject? Hoe gebruik je emotie in je werk? En durf je eigenlijk wel eens écht iets geks?
Intervisie in de spotlight, het begin van het verhaal
10:00 uur. De werkgroep Intervisie opent de dag. In een korte inleiding vertellen zij het verhaal van Intervisie binnen de Ooa. Vervolgens worden de deelnemers actief betrokken met vragen als: wat maakt dat je wél meedoet aan intervisie? Wat houdt je tegen? En wat mis je nog? De ideeën en suggesties vliegen door de zaal!
Desinformatie
Tijd voor het volgende verhaal, of beter gezegd: nepverhalen. De Desinformatie Quiz van Beeld & Geluid slingert de deelnemers het speelveld van manipulatie in. Aan de hand van voorbeelden, misleidende koppen en video’s ontdekken de deelnemers hoe lastig het soms is feit en fictie te onderscheiden. Met het welbekende petje op petje af principe slaan de deelnemers zich door de vragen! Twee deelnemers konden alle vragen goed beantwoorden en krijgen eeuwige roem. Wat blijkt? Wat écht lijkt, blijkt nep. Beelden uit films worden op TikTok verspreid als nieuws. Foto’s gefotoshopt en geknipt in het format van nieuwsberichten. Muziek versterkt de misleiding en het algoritme duwt het verder de wereld in. Met begrippen als debunken en prebunken krijgen de deelnemers praktische handvatten om desinformatie in de toekomst sneller te herkennen.
Museum
Met de gevormde groepen in vijftallen en een vragenlijst in de hand trekken de deelnemers het museum in voor ‘Het verhaal’. Hoe krijg je anderen mee in verandering? Hoe zet je emotie in binnen je werk?
Tussen de kleurrijke schermen, games en interactieve opdrachten ontstaan gesprekken. Ideeën en vragen worden gedeeld via WhatsApp. Ondertussen genieten de deelnemers van een uitgebreid lunchbuffet en sommigen ook van de zon die volop schijnt!
Zonder emotie beklijft er niets
Om 14:00 uur verzamelt iedereen zich weer in de plenaire zaal. Daar wacht niemand minder dan filmregisseur Martin Koolhoven op de deelnemers om zijn lezing over storytelling te houden. Zijn boodschap is helder: “Een verhaal dat geen emotie opwekt is zinloos.” Aan de hand van fragmenten uit zijn films laat hij zien hoe verhalen écht binnenkomen: Je brein zoekt altijd verbanden, twee shots maken een verhaal: een bord soep en een gezicht maken hongerig. Ze laten je het verhaal beleven door de ogen van een ander.
Hij vertelt hoe je als speler of adviseur niet alleen zendt, maar mensen meeneemt in jouw hoofd. Hoe drama werkt. Hoe spanning verbindt. Tijdens de Q&A aansluitend aan de lezing komen de vragen los.
Reflecteren met een dobbelsteen
Na de lezing is het tijd voor reflectie. Een dobbelsteen met microfoon wordt rondgegooid. Wat heb je geleerd vandaag? Wat durf je nu misschien wel? Er ontstaan mooie open en kwetsbare gesprekken. We eindigen met een borrel, waar gezellig wordt nagepraat. Dat is wat verhalen doen: ze brengen mensen samen!
De Inspiratiedag Intervisie kan in de boeken als een succesvol verhaal! Zoals Koolhoven zei: “Een verhaal is een aantal gerelateerde dramatische gebeurtenissen die richting hebben.”