Regelmatig brengen we één van onze leden, een CMC-er, in beeld. Deze keer Fleur de Lima, oprichter/eigenaar van Performance in Business en een ervaren executive teacher, docent, trainer, bedrijfsconsultant en coach, gepassioneerd door het werken aan corporate- en theaterperformances op wereldwijde schaal.
Waarom ben je CMC-er geworden?
“Ik heb het ‘In-de-Wind-programma’ bij Sioo succesvol afgerond, volgens mij in cohort 3 (gestart in 2006), en tot mijn grote verrassing werd mij op grond van deze opleiding vrijstelling verleend voor het volgen van de toetsingssessie, die deel uitmaakt van de procedure voor het verkrijgen van het CMC-predikaat. Er was dus geen directe aanleiding voor mij om CMC-er te worden, maar het verkrijgen van het CMC-predikaat was een welkome verrijking.”
Wat haal je uit het CMC-schap?
“Bij de afronding van het ‘In-de-Wind-programma’ heb ik het fundament gelegd waarmee ik nu al jaren als zelfstandige werkzaam ben. Mijn eindopdracht in dit programma (in 2007), waarin ik ‘arts-based learning’ heb toegepast, heeft zich vanaf dat moment prachtig ontwikkeld. Niet alleen als adviseur/organisatiepsycholoog, maar ook als professioneel artiest (theater en dans), vooral door de combinatie van deze disciplines. De netwerken die ik heb opgebouwd, zoals het waardevolle contact met mede-deelnemers uit mijn cohort, hebben hier zeker aan bijgedragen.”
Hoe houd je jezelf up to date in je vakgebied?
“‘Continuous learning’ is een belangrijke pijler voor mij, waarbij ik ‘business-arts-research’ combineer. Vanuit een ‘business’ perspectief ontwerp en voer ik leer- en interventieprogramma’s uit, met name op het gebied van leiderschaps- en teamontwikkeling. Dit doe ik voor bedrijven in zowel de publieke als de private sector, op internationaal niveau. Op het gebied van de kunsten heb ik mijn eigen theatergezelschap, waarmee ik me richt op ‘multilingual performances’ en het snijvlak onderzoek tussen theater en dans binnen ‘physical theatre’. Al geruime tijd ben ik gastdocent binnen de ‘executive education’-afdelingen van verschillende business schools (bijv. Rotterdam School of Management, Cambridge Judge Business School en Copenhagen Business School). Door te werken met managers blijf ik leren van de uitdagingen waar zij mee te maken hebben en hoe zij omgaan met trends als AI, cyber security en paradoxale uitdagingen. Daarnaast leer ik door mijn promotieonderzoek aan DCU Business School in Ierland, waar ik ‘evidence-based’ werk. Mijn onderzoek richt zich op de thema’s ‘organizational change’, ‘change agent’, ‘change recipient’, ‘role theory’ en ‘paradox’.”
Hoe blijf ik als CMC-er bij in mijn vakgebied?
“Kort gezegd, door nieuwsgierig te blijven op het gebied van ‘business-arts-research’. Ik heb een mooie combinatie gevonden waarmee ik interdisciplinair leer van anderen en tegelijkertijd mijn kennis en vaardigheden teruggeef aan zowel de praktijk als de academische wereld.”