Uitvoering geven aan de Innovation Journey, daar is de Ooa op dit moment hartstikke druk mee. De orde wil meer gaan inzetten op uitwisseling van kennis. Een platform creëren waar leden veel vakkennis kunnen ophalen en zich kunnen ontwikkelen. Momenteel wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe website met kennisplatform en hebben we in een samenwerking met uitgeverij Kloosterhof een mooi alternatief gevonden voor het magazine M&C.
Uitgeverij Kloosterhof bestaat dit jaar 25 jaar en is in 2004 gestart met het uitgeven van het Tijdschrift voor Coaching. Op dit moment heeft Kloosterhof negen medewerkers en zijn meer dan 100 mensen verbonden aan de redacties en adviesraden van hun vakbladen. De uitgever werkt samen met veertien verschillende beroepsverenigingen, geeft elf vakbladen en diverse vakboeken uit en organiseert een aantal congressen waaronder de ‘Dag van de Coach’.
Wij gingen in gesprek met Eric Vullers, eigenaar van Kloosterhof over deze nieuwe samenwerking.
Kennis als Kern van Verbinding
‘’Alle Ooa-leden hebben straks toegang tot 11 verschillende (online) vakbladen en meer dan 6000 artikelen’’, vertelt Eric. ‘’ Het mooie is dat dit niet alleen artikelen zijn uit je eigen vakgebied maar ook de content van andere beroepsgroepen is beschikbaar. Super interessant want een organisatieadviseur kan natuurlijk ook iets leren van bijvoorbeeld een coach, trainer of hrd’er en visa versa.’’ Je kunt straks op de website www.professioneelbegeleiden.nl je eigen portfolio opbouwen zodat je de artikelen kunt lezen op een moment dat het je uitkomt.’’
Samen opzoek naar interessante content
Er zal elk kwartaal content verzameld worden die mooi wordt vormgegeven en online beschikbaar gesteld wordt via diverse websites. Om hier inhoudelijk een goede invulling aan te kunnen geven is er vanuit de Ooa een curatorenpod samengesteld. ‘’Samen gaan we themagericht opzoek naar inhoud en verschillende vormen van content.’’ Dit jaar is het thema: De adviseur als wereldverbeteraar. Naast het aanbieden van interessante artikelen is het ook de bedoeling om de jongere doelgroep te betrekken en uit te nodigen om bijvoorbeeld vlogs of video’s op te nemen. ‘’Een hele andere manier van werken dan ik gewend ben maar ontzettend leuk. We willen de leden blijven triggeren om inhoudelijke kennis tot zich te nemen en dit willen we doen met leuke en interessante content.’’ Voor de curatorenpod zoeken we nog leden die een bijdrage kunnen leveren, willen meedenken of inhoudelijk artikelen kunnen controleren. Heb je interesse? Stuur dan even een mailtje naar info@ooa.nl
Netwerkomgeving
Kloosterhof is ook uitgever van het boek ‘De Binnenkant: Alles wat we beleven als adviseurs maar niet durven vertellen’. Hierin delen tien ervaren adviseurs hun belevenissen en persoonlijke verhalen met herkenbare dilemma’s en universele thema’s. ‘’We zijn bezig met het ontwikkelen van een website rondom dit boek dat uiteindelijk moet leiden tot een kennisplatform en netwerkomgeving voor Ooa-leden. Hier zal bijvoorbeeld ook de mogelijkheid geboden worden om vakinhoudelijke vragen aan elkaar te stellen’’
Voordelen
Wat zijn nu de voordelen en waar kun je als Ooa-lid van gaan profiteren in de samenwerking met Kloosterhof:
Eric zit vol met enthousiaste ideeën en kan niet wachten om te beginnen. ‘’Ik zie bijvoorbeeld ook voor me dat we een samenwerking zoeken met opleidingsinstituten zoals de Haagse Hogeschool, Hogeschool van Rotterdam of de Erasmus Universiteit. Zij hebben al IP-abonnementen op onze vakbladen en hoe mooi zou het zijn als we deze studenten ook al kunnen laten meedenken en -werken en hiervoor een platform kunnen bieden.’’