Tijdens de 12-daagse leergang wordt er aandacht besteed aan de AI-cyclus en de AI–principes in het creëren van een leerklimaat en in organisatie-ontwikkeling. Halverwege de opleiding wordt er verder ingezoomd op waarderend faciliteren van groepsontwikkeling en tijdens de laatste dagen wordt er geoefend met “echte” klanten in gespreksvoering. Tijdens iedere opleidingsdag wordt literatuur besproken die ons helpt bij ons werk. Daarnaast is er ruimte voor eigen invulling door de deelnemers. Leidinggeven, adviseren, trainen, coachen en het voeren van gesprekken komen op deze manier uitgebreid aan de orde.
Waarderend interveniëren is een creatieve manier van doen, waardoor je mensen snel in beweging kunt krijgen, daarnaast is het ook een manier van kijken. De onderliggende theorie Appreciative Inquiry die we tijdens de leergang bestuderen en bespreken, beslaat de geschiedenis van de interventiekunde vanaf de jaren ’40 tot aan de nieuwste toepassingen van de waarderende benadering.
Na afloop van deze leergang heb je een zeer stevige basis om je werk als coach, facilitator, opleider, adviseur, leidinggevende, enz. te verrijken met een waarderende benadering. Je hebt geoefend met 1-op-1-gesprekken, je hebt Appreciative Inquiry toegepast in het werken met groepen en je hebt Appreciative Inquiry leren kennen als een manier van kijken en doen in organisatieontwikkeling. Bovendien heb je een gedegen theoretische verantwoording voor je manier van werken aangereikt gekregen, waardoor het gemakkelijk is om je klanten mee te nemen in een waarderende aanpak.
Daarnaast heb je een aantal nieuwe vakgenoten leren kennen met wie je samenwerkingsverbanden kunt aangaan, als je dit wilt. Er ontstaan in deze opleiding(en) altijd intervisiegroepen, collegiale steun en soms ook gezamenlijke opdrachten.
Meer informatie over de Leergang Appreciative Inquiry vind je hier.